Försenat, inställt eller överbokat flyg? Så får du pengarna tillbaka

Försenat, inställt, överbokat? Kolla in vår infografik för att se om du har rätt till kompensation och, om du har det, hur du gör anspråk på den.

Kategori Nyheter & tips

Datum 08/03/2017

Väskorna är packade, det tar en timme till flygplatsen, passet ligger i innerfickan, du är incheckad och sedan… ställs flyget in. Eller försenas, eller är överbokat. Semestern är över innan den ens börjat.

Som tur är kan du få rätt till ersättning från flygbolaget. Det ersätter inte en förlorad semester, men det hjälper åtminstone som plåster på såren. Vi har gått igenom all information kring kompensation, och skapat en smart infografik som hjälper dig att få klarhet i om du har rätt till ersättning.

Flight-Cancellation-----SE

Hur man får ersättning

Det finns två vägar att gå för att kräva ersättning för inställt flyg, försening eller överbokat plan. Du kan göra det på egen hand eller så kan du ha någon som gör det åt dig.

Om du vill göra det på egen hand så kräver du återbetalning direkt från flygbolaget (gå till CAA för att få relevanta blanketter och information). Om du vill att någon annan gör jobbet åt dig finns det flera bekväma hemsidor som t. ex. AirHelp som kan hjälpa till att förenkla processen. Även om de flesta av de här bolagen inte tar betalt om du inte får igenom ditt krav så kommer de förmodligen begära ersättning (och procent på den ersättning du får) om du skulle vinna.

Du kan eventuellt fortfarande ha möjlighet att få ersättning för flygresor från de senaste tre åren, och i det fallet kan AirHelps kostnadsfria inbox scanner hjälpa dig att lista ut hur mycket, om något, du har rätt att få i ersättning.

Om du ger ditt tillåtande kan scannern gå igenom dina mail för att leta efter bekräftelsenummer från flygbolag och om den hittar något räknar den ut hur mycket du skulle kunna få tillbaka. Om du tycker det är en acceptabel summa kan du gå vidare och kräva ersättning. Om du inte tycker summan är värt besväret så är ingen skada skedd – du kommer inte att behöva betala för tjänsten.

Om du vill göra lite egen research i förväg för att få koll på hur mycket du kan förvänta dig att få av flygbolaget om nästa flyg inte går som planerat kan AirHelp Score visa en dagsaktuellt ranking av de stora flygbolagen rankat på kvalitet, service, punktlighet och behandling av betalningskrav.

Att boka om till nästa flight eller inte?

Ibland utnyttjar folk inte sina biljetter och för att undvika tomma säten på ett annars fullbokat plan, överbokar flygbolagen ofta. Problemet uppstår när alla faktiskt vill flyga. När det händer blir resenärer flyttade till en annan flight. Men innan de flyttar över resenärer frågar flygbolagen om någon kan tänka sig att ställa upp. Tänk på följande innan du ställer upp som frivillig:

• Ibland är den ofrivilliga kompensationen bättre än den frivilliga (denna innehåller dock en ny flight så snart som möjligt samt transport till annan flygplats om nödvändigt, eller full återbetalning). Du kan alltid be om mer kompensation om du inte är nöjd.
• Vad händer om du inte kan utnyttja det ersättningsflyg du erbjuds?
• Kommer dina kostnader för boende med mera att täckas om du måste flyga nästa dag?
• Fråga om kompensationen ges omedelbart och om du måste skaffa fram någon eventuell dokumentation för att få ut den. (Kolla också upp om det finns eventuella begränsningar kopplade till detta!)

Undantag till reglerna!
När det gäller “särskilda omständigheter” har du ingen rätt till kompensation. Som tur är händer såna saker, som krig, politisk oro och naturkatastrofer, inte särskilt ofta. De andra undantagen till reglerna är: om du informerades om inställt flyg två veckor innan avgångsdatum, eller erbjöds alternativ transport för samma rutt med ett liknande reseschema (avgång mindre än 2 timmar före ursprungliga avgångstiden och ankomst mindre än 4 timmar efter ursprunglig ankomsttid).

Du kan dock få antingen full kompensation (eller bara för den sträcka du inte utnyttjat), alternativ transport till din slutgiltiga destination vid tidigast möjliga tillfälle, eller möjlighet till ombokning till senare datum som du väljer.

Ombord, men fast på marken
Att sitta fast på marken är inte heller så roligt. Som tur är har EU och USA regler för hur länge du tillåts vara utan mat, vatten och toalett – och hur länge du kan hållas i planet.

EU
I EU, om flygplanet står på marken under mer än en timma, har du rätt att kräva AC, toaletter och vatten. Om det står mer än 5 timmar har du rätt att begära att bli avsläppt. Regler kring förseningskompensation gäller.

USA
Det finns en fyra timmars gräns för förseningar på startbanan när det gäller internationella avgångar – och 3 timmars gräns för inrikes avgångar. Undantaget är om det av säkerhetsskäl inte går att taxa in till gaten igen (samma sak gäller inom EU). Flygbolagen måste dock förse resenärerna med mat och vatten efter två timmar, såväl som fungerande toaletter och eventuell nödvändig medicinsk utrustning.

Reseförsäkring och kreditkort
Du kan ha en reseförsäkring som täcker kostnader, det kan också ingå i ditt kreditkort. Många kortleverantörer har reseklausuler som du kan täckas av. Kolla på förhand med din kortleverantör – och ditt försäkringsbolag – innan du bokar din resa!

Läs mer: Hur man köper den bästa reseförsäkringen

Mina flygresor ingick i ett paket – vad har jag för rättigheter?
Du inkluderas i 1990 års regler för problem på paketresor (om du bor inom EU). I princip kan man säga att om din semester blir inställd kan du:

• Acceptera en annan semester med samma eller högre standard
• Acceptera en alternativ semester med lägre standard och kräva tillbaka mellanskillnaden
• Ställa in semestern och få dina pengar tillbaka

Sist men inte minst: vi hoppas såklart att du slipper vara med om tråkiga överraskningar på flygplatsen!

Håll ett öga på vad som händer in resseindustrin med vår reseprognos och guide till att hitta de billigaste flygen.

Ursprungligen publicerat

08/03/2017