Two women at a restaurant, with one holding the receipt and the other reaching into her wallet to pay.

Ska man dricksa? Hur mycket? Och vad händer om man låter bli? För många svenska resenärer kan dricksen vara en källa till förvirring – något som bekräftas i en ny undersökning från hotell- och resesöksajten momondo. En majoritet av svenska resenärer, 57 procent, uppger att de känt sig osäkra kring hur man ska hantera dricks utomlands.

Framför allt är det de yngre generationerna som känner sig osäkra. 64 procent av Millennials (27-42 år) och 55 procent av Generation Z (18-26 år) uppger att de är förvirrade kring drickskultur när de reser, jämfört med 48 procent av de mellan 59-77 år. Även kön spelar roll: enligt undersökningen tenderar kvinnor att känna större osäkerhet än män i dricksfrågan.

– För många blir dricksfrågan ett onödigt stressmoment på resan. Det handlar inte bara om att räkna ut rätt belopp – det väcker också frågor om vad som är förväntat, artigt eller rentav oartigt. Ibland kan så små saker som att slippa tänka på dricks göra stor skillnad för helhetsupplevelsen, säger Julie Astrid Thomsen.

Länder där du kan lämna plånboken ifred

Kutymen runt dricks varierar stort mellan olika länder. I vissa kulturer är det närmast en självklarhet att lägga till 10-20 procent på notan – medan det i andra länder kan vara helt onödigt, eller till och med opassande.

Här är fem destinationer där dricks inte är en del av vardagen:

  • Japan – Att ge dricks anses ofta oartigt. Service är en integrerad del av yrkesstoltheten, inte något som ska belönas extra.*
  • Danmark – Serviceavgift är ofta redan inkluderad i priset, och ytterligare dricks förväntas sällan. Det är därför valfritt om man vill avrunda notan uppåt eller inte.**
  • Nya Zeeland – Här är dricks varken norm eller nödvändigt – men kan ges vid exceptionell service.***
  • Kina – I många sammanhang är dricks ovanligt, även om västerländska vanor förekommer i turisttäta områden.****
  • Spanien – Dricks är i regel frivilligt i Spanien, med några få undantag, och det är inte särskilt vanligt att ge dricks inom servicebranschen.*

*https://www.kayak.com/news/guide-to-tipping-when-traveling/
**https://www.visitnordic.com/en/article/tipping-in-denmark
***https://www.discovernewzealand.com/faq/category/tipping-in-new-zealand-id-20
****https://www.cathaypacific.com/cx/en_ID/inspiration/travel/tipping-in-china.html

Om momondos undersökning:

Om inget annat anges baseras samtliga siffror på en onlineundersökning genomförd av The Ripple Effect på uppdrag av WALR. Totalt deltog 1 029 svenska vuxna som planerar att resa inom de kommande tre åren. Fältarbetet genomfördes mellan den 21 mars och 24 mars 2025. Undersökningen genomfördes online. Resultaten har vägts och är representativa för den vuxna befolkningen i Sverige (18 år och uppåt).

Om momondo:

momondo.se är en global resesöksajt som jämför priser på flyg, hotell och resetjänster. momondo har fått flera utmärkelser och rekommenderas av både svenska och internationella medier som Aftonbladet, CNN, The New York Times och The Daily Telegraph. I januari 2024 utsågs momondo till ”bästa resesöksajt 2024” av Frommer’s. Företaget har sitt huvudkontor i Köpenhamn och är verksamt på över 30 internationella marknader. momondo drivs av KAYAK, som ingår i Booking Holdings Inc. (NASDAQ: BKNG).

Om författaren

Momondo teammomondo strävar efter att inspirera alla till nyfikenhet. Genom att resa kan vi öppna upp våra sinnen för en värld där våra skillnader endast är en källa till inspiration, inte intolerans och fördomar. Så låt oss uppleva vår värld tillsammans – genom daglig inspiration, resetips och mycket mer. Följ oss påInstagram för ytterligare inspiration.

Upptäck fler artiklar

Vill du lära känna världen bättre? Vi kan hjälpa till.

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev så skickar vi mer reseinspiration varje vecka direkt till din inkorg.