preload

Det absolut viktigaste du kan göra för att förbättra din upplevelse ombord, särskilt om du flyger långa distanser, är att välja det bästa flygplanssätet – i alla fall utifrån vad som finns tillgängligt för din kabinklass. Så var är det bäst att sitta på planet? Det finns många faktorer att ta hänsyn till utöver den eviga debatten om fönsterplats vs. gångplats. Fortsätt läsa för att ta reda på allt du behöver veta för att sitta så bekvämt som möjligt på din nästa flygresa.


1. Vilka olika typer av sittplatser finns det ombord?

Flygplanssäten kan skilja sig åt, även om du flyger i business class. Gång- eller fönsterplats, långt fram eller bak, att sitta vid utgången eller välja en så kallad bulkhead-plats – att veta vad som fungerar bäst för dig kan utgöra skillnaden mellan en riktigt bekväm flygning och en klaustrofobisk mardröm.

Gångplatser

Det finns två anledningar till att många säger “gångplats” när de får frågan: var är det bäst att sitta på planet? Under långdistansflygningar kan du först av allt ställa dig upp när du vill utan att störa dina medresenärer, oavsett om du behöver gå på toa eller ge dig ut i jakt på snacks. För det andra tillåter gångplatsen dig att sträcka ut benen vilket är guld värt om du är lång som jag.

Nackdelen är däremot att du blir beroende av dina platsgrannar när du sitter på en gångplats. Oavsett om de ber dig att ställa dig upp eller om de försöker klättra över dig kommer det med allra största säkerhet att störa dig under flygningen. Du kommer även att märka av ”trafiken” ute i gången – med allt från passagerare som stöter in i dig till kabinpersonal som skjuter drinkvagnar framför sig.

Fönsterplatser

För att njuta av den oslagbara utsikten som hör flygningar till och ha en vägg att luta huvudet mot är fönsterplatsen ditt bästa alternativ. Trots att man kan känna sig lite inklämd och ibland behöva störa sina grannar är detta mångas förstahandsval.

Men se upp – bara för att du bokat en fönsterplats betyder det inte att det nödvändigtvis finns ett fönster på din plats. Många flygplan saknar fönster, exempelvis den ökända platsen 11A på lågprisflygbolag som Ryanair. Dubbelkolla därför vad som gäller så att du inte blir besviken.

I business class radar vissa flygplan upp platserna vilket innebär att fönsterplatserna kanske inte är precis vid fönsterna, eller att de har en hylla eller förvaringsplats mellan dem.

Experttips: När jag reser i ekonomi med min flickvän bokar vi en gång- och en fönsterplats med ett obokat mittsäte. Eftersom många bokar mittplatsen som en sista utväg får vi oftast en ledig plats mellan oss. Och om det inte skulle hända har jag aldrig träffat en passagerare i mittensätet som inte vill byta mot en gång- eller fönsterplats. Det är i alla fall värt ett försök!

Bulkhead-platser

Bulkhead-platser är platser på första raden framför kabinen eller direkt efter en avgränsande vägg. De erbjuder typiskt sätt mer benutrymme än ett standardsäte vilket är anledningen till att vissa lågprisflygbolag (och några icke-lågprisflygbolag) behandlar dem som premiumplatser som de tar extra betalt för. Men saker och ting är inte alltid som de ser ut att vara.

Visst, extra utrymme kan vara frestande, men även om du får extra plats för knäna innebär det inte att du kan sträcka ut benen eftersom du har en vägg framför dig. Det extra utrymmet gör detta till ett populärt val bland familjer med små barn och inte bland vanliga resenärer.

Du hittar oftast bulkhead-platserna nära pentryt och toaletterna, vilket innebär att de kan vara högljudda, och ibland även illaluktande. Bli heller inte förvånad om det bildas en ringlande toakö bredvid ditt säte. Tänk även på att du kommer behöva vika in skärmen under start och landning, vilket kan vara irriterande om du inte vill kompromissa med din skärmtid under resans gång.

Platser vid nödutgångar

Många menar att nödutgångsplatserna är det ultimata svaret på frågan “Var är det bäst att sitta på planet?” Precis som för bulkhead-platser får du extra benutrymme om du sitter vid en nödutgång vilket är en anledning till att många flygbolag tar mer betalt för dessa alternativ. Detta är min föredragna plats i ekonomiklass för längre flygningar (beroende på priset) även om de ibland för med sig kompromisser.

På långflygningar är vissa flygplan stora förvaringsutrymmen som buktar ut från utgången för att ge plats åt de uppblåsbara utrymningsrutschbanorna. Detta kan påverka utrymmet kring din plats, speciellt om du sitter intill ett fönster.

På flyg som har två rader med säten vid nödutgångarna kan du inte luta stolarna bakåt i den första raden eftersom det kan förhindra åtkomsten till dörren. (Det samma gäller för sätesraden framför platserna vid nödutgången, så se till att undvika dem.) Du behöver också lägga undan dina saker uppe på hyllan istället för under sätet framför dig under start och landning.

Experttips: Det är oftast kallare på platserna vid nödutgångarna än i övriga planet, så tänk på att ta med tillräckligt med kläder så att du inte fryser. Jag flyger aldrig utan ett par tjocka strumpor och en huvtröja – speciellt eftersom vissa flygbolag nu för tiden tar betalt för att låna ut filtar.

Platserna längst bak

Efter att sätena framför nödutgången och bulkhead-platserna fallit på målsnöret kammar platserna längst bak i planet hem priset för de sämsta platserna ombord.

Inklämda mot den bakre kabinväggen är de inte eller knappt nedfällbara och vissa är trängre för att få plats i planets avsmalnande bakre del. Gångplatserna är inte mycket bättre eftersom de ligger nära toaletterna och pentryt vilket kan innebära oljud, köande passagerare och ovälkomna lukter.

2. Hur beräknas sätesavståndet på flygplan?

Ett sätesavstånd ombord, eller pitch som det kallas på engelska, är avståndet mellan samma punkt på två säten. Ju större pitch, desto mer plats får du i sätet.

De flesta flygbolags ekonomiklass har en pitch på omkring 76-79 centimeter, med vissa som går upp till 81 och andra stannar på 74 centimeter. Ett problem med dessa sätesavstånd är att de inte alltid räknar in olika sätesdesigner och ”möbler” som fotstöd, brickbord och ramen som håller sätet på plats. Det är med andra ord bäst att ta dessa uträkningar med en stor nypa salt.

3. Var är det bäst att sitta på planet i ekonomiklass?

När du väl bestämt dig för om du är en fönsterplats-resenär eller gångplats-turist är det upp till dig om du är villig att betala extra för en bulkhead-plats eller en plats vid en nödutgång. Om svaret är ja rekommenderar jag nödutgångsplatsen på grund av det extra utrymmet och garantin att du inte kommer hamna bredvid bebisar och små barn.

Känner du inte för att betala extra för din plats finns det två fördelaktiga alternativ. Välj en fönsterplats så nära framsidan av kabinen som möjligt för en bekväm och snabb avstigning. Eller en plats halvvägs ner i den bakre halvan av planet, men flera rader framför pentryt och toaletterna. Även om det är bullrigare där är sannolikheten större att detta område har lediga platser och därför mer utrymme.

4. Var är det bäst att sitta på planet? Andra knep för att välja det bästa flygplanssätet.

Om du helhjärtat går in för att hitta en så bra plats som möjligt kan du granska flygplansmodellen du ska resa med. Olika flygbolag flyger olika rutter med olika flygplansmodeller, och vissa är bättre än andra.

Du behöver inte vara en flygplansfantast för att välja en bekväm flygplansmodell. Om tillgängligt är Boeing 787 Dreamliner eller Airbus A350 bra alternativ för långflyget då de är rymliga, tysta och mycket moderna med högre kabintryck och luftfuktighet vilket minskar jetlagen. De har dessutom stora fönster.

För andra flygplan är nyckeln till framgång att ha koll på platskartan. De flesta flygplan som används för kortare sträckor följer en 2-2 eller 3-3 layout där dina valmöjligheter är begränsade till två eller tre platser på vardera sida av gången.

Långdistansflygplan är bredare med tre sätesrader i varierande kombinationer – 2-3-2, 3-3-3 eller 3-4-3. För det första och sista alternativet är en plats på sidan att föredra framför en plats i mittenraden där du sitter långt ifrån både fönster och gång. Med en 3-3-3-layout innebär en gångplats i mittenraden att du endast har en stolsgranne som potentiellt kan störa dig. Det bästa valet är dock layouten 2-3-2 som garanterar dig antingen en fönster- eller gångplats om du sitter på sidan.

Hur skapades den här guiden?

Med min längd på 1,88 är det lite av en utmaning att resa i ekonomiklass. Att hamna i mittensätet på ett långdistansflyg är en av mina värsta mardrömmar (som tyvärr alltför ofta slår in). I ett försök att slippa stuva in mig själv på ett trångt säte har jag finslipat mina kunskaper för att kunna hitta en så bra plats som möjligt. Det är dock bara under de senaste fem åren som jag gått från att vara en inbiten gångplatsresenär till att föredra fönsterplatsen.


Vanliga frågor om vilket som är det bästa flygplanssätet

Platserna över vingarna erbjuder den smidigaste starten, flygningen och landningen. Då de är placerade över punkten där tyngdkraften möter lyftkraften utsätts de för mindre krafter jämfört med flygplansnosen och svansen.Om du blir åksjuk är dessa stabila platser ett extra bra alternativ.

Tänk bara på att flygplansmotorerna sitter under vingarna, vilket gör att ljudet från dem är starkare om du sitter precis över vingarna eller bakom dem istället för framför.

Flygbolagen kommer att säga att det inte finns någon särskild plats som är säkrare än en annan om det värsta skulle hända, eftersom det finns så många olika faktorer som kan påverka resultatet.

Om man tar en titt på data visar den att platser nära en utgång i planets främre delar eller ett mittensäte i den bakre tredje delen av planet har lägst skadefrekvens.

Om författaren

Duncan MaddenDuncan är en frilansande reseskribent, copywriter och författare i ständig jakt på resehistorier och den eviga känslan av att vara på semester. Han är aldrig lyckligare än när han befinner sig på en dammig stig i jakt på tomma vågor eller när han försöker hitta snötäckt avskildhet. Han är född i Storbritannien och bor i Tyskland, men är som gladast när han beger sig mot horisonten. Hans första bok, Found in Translation, utforskar etymologier och berättelser om namnen på världens länder och finns ute nu.

Upptäck fler artiklar