Sommaren står för dörren – och det gör även turisterna. Data från hotell- och resesöksajten momondo visar att amerikaner, tyskar och fransmän är mest intresserade av att besöka Sverige i sommar. Samtidigt visar en färsk undersökning från momondo att svenskarna är eniga kring vilka delikatesser som våra utländska gäster absolut inte får missa när de är här.
Att resa är ofta lika med att upptäcka nya smaker, och i Sverige blir det kanske extra tydligt under sommaren – en årstid då allt från jordgubbstårta till färskpotatis, sill och smörgåstårta får en självklar plats på borden. När internationella turister nu planerar sina sommaräventyr till Sverige passar svenskarna på att tipsa om vad som bör stå högst upp på smaklistan.
Enligt momondos undersökning uppger nästan varannan svensk (47 %) klassiska köttbullar som ett måste att prova. Tätt följt av kanelbullen (37 %), smörgåstårtan (33 %) och prinsesstårtan (28 %) – tillsammans med kräftor (24%) och gravad lax (18%).
– De svenska mattraditionerna får verkligen ett extra lyft under sommarmånaderna, inte minst kring midsommar och slutet på juni. Det är ett perfekt läge för besökare att prova allt från hemlagade köttbullar till sill och en bit kall smörgåstårta, säger Julie Astrid Thomsen, pressansvarig på momondo.
Det är bland annat resenärer från Tyskland, Frankrike och Österrike som visar stort intresse för Sverige – men allra flest flygsökningar kommer från USA. Samtidigt har priset på en resa från USA till Sverige minskat med nära 20 procent jämfört med samma period förra året.
Länderna som visar störst intresse för Sverige i sommar, enligt flygsökningar på momondo:
- USA
- Tyskland
- Frankrike
- Österrike
- Danmark
- Storbritannien
- Finland
- Schweiz
- Kanada
- Spanien
Om datan
Baserat på flygsökningar gjorda på momondo.se mellan 1 januari 2025 till 9 april 2025 för resor med avresa mellan 1 juni 2025 och 15 september 2025 till svenska flygplatser från de angivna destinationerna. Dessa jämfördes med sökningar gjorda under samma sök- och resperiod föregående år. Alla priser är genomsnittliga priser för tur- och returbiljetter i ekonomiklass. Priser kan variera och besparingar kan inte garanteras. Procenttalen är ungefärliga.
momondos undersökning:
Om inget annat anges baseras samtliga siffror på en onlineundersökning genomförd av The Ripple Effect på uppdrag av WALR. Totalt deltog 1 029 svenska vuxna som planerar att resa inom de kommande tre åren. Fältarbetet genomfördes mellan den 21 mars och 24 mars 2025. Undersökningen genomfördes online. Resultaten har vägts och är representativa för den vuxna befolkningen i Sverige (18 år och uppåt).
Om momondo:
momondo.se är en global resesöksajt som jämför priser på flyg, hotell och resetjänster. momondo har fått flera utmärkelser och rekommenderas av både svenska och internationella medier som Aftonbladet, CNN, The New York Times och The Daily Telegraph. I januari 2024 utsågs momondo till ”bästa resesöksajt 2024” av Frommer’s. Företaget har sitt huvudkontor i Köpenhamn och är verksamt på över 30 internationella marknader. momondo drivs av KAYAK, som ingår i Booking Holdings Inc. (NASDAQ: BKNG).