preloadBra att veta om coronaviruset (COVID-19) och resor

Bra att veta om coronaviruset (COVID-19) och resor

Vi vet att situationen förändras ständigt och som resenärer själva förstår vi att det kan vara överväldigande att veta vad man ska göra. Därför har vi samlat all den information du behöver, med de senaste restriktionerna och förändringarna, vare sig du har en resa bokad eller överväger en framtida resa. Med hjälp av nya sökfilter, resevarningar och våra partners avbokningspolicys kan vi hjälpa dig att ta resebeslut för dig och dina nära och kära.

(Notera: Saker förändras, och så även policys. Vi gör vårt bästa för att hålla oss uppdaterade men kolla också alltid upp direkt med din leverantör.)

Lokal hälsorådgivning

Vad behöver du veta?

COVID-19 och flygbolag

Flygbolag

Det ska du veta om du behöver avboka eller omboka kommande flygresor, översikt över flygbolag som erbjuder flexibla avbeställning och ombokningsmöjligheter.

COVID-19 och hotell

Hotell

Det ska du veta om du behöver ändra kommande reservationer, översikt över hotellkedjor med flexibla ombokningsmöjligheter.

Hyrbil

Det ska du veta om du kommer hyra en bil under coronautbrottet, biluthyrningspartners som erbjuder ombokning och avbeställningsmöjligheter samt ändring av åldersbegränsningar.

Flexibla sökfilter och resevarningar

Vi uppdaterar kontinuerligt våra sökfilter och tillhandahåller snabba resevarningar för dina sökresultat.

Flexibla filter

Då flera flygbolag och hotell uppdaterar sina policys, har vi lagt till ett filter som tillåter dig att sortera dina resultat på leverantörer som erbjuder gratis avbokning (vanligtvis i form av resekrediter) eller avstår från avgifter vid ändringar. (Som alltid, är det bra att kolla upp leverantörens fullständiga policy när du bokar)

Nya varningar på momondo

Rutt-specifika varningar: För de destinationer som har aktuella varningar utfärdade av myndigheter, inkluderar vi resevarningar på vår hemsida när du söker

preload

Vill du resa på hemmaplan?

Då kan du räkna med oss. Vår guide till resande inom landets gränser är full av inspiration och idéer för dig som vill resa runt i Sverige.

Utforska nu

Resor under COVID-19: Så planerar du din resa

Dock kommer resandet inte se likadant ut som innan, och här går vi igenom sakerna du behöver tänka på när du är redo att resa igen, med allt från förhöjda hälso- och säkerhetsåtgärder till större fokus på inhemska resedestinationer.

Läs mer

COVID-19 och resor: De vanligaste frågorna

Då situationen med COVID-19 är i konstant utveckling är det alltid bäst att kontrollera med Folkhälsomyndighetens reserekommendationer innan du bokar eller ändrar dina planer. Håll dig informerad här.
Ta reda på mer

På grund av den rådande hälsosituationen avstår många resebolag från sina vanliga ändrings- eller avbokningsavgifter. För att kontrollera om ditt resebolag erbjuder detta, vänligen se under rubrikerna flygbolag, hotell och biluthyrning ovan, eller besök hemsidan för bolaget i fråga.

momondo erbjuder nu ett filter med Flexibla alternativ på sidan för sökresultat, för att hjälpa dig att hålla dig informerad om flygbolag och hotell som avstår från ändrings- och avbokningsavgifter, plus aktuella reserelaterade rekommendationer – så att du har all information du behöver för att ta ett genomtänkt beslut.

Det är oftast en bra idé att ha en reseförsäkring när man reser internationellt. Om du vill teckna en försäkring som skyddar i situationer relaterade till COVID-19 bör du läsa policyn noggrant för att vara säker på vad som gäller. Se stycket om reseförsäkringar ovan för mer info.

momondo är en sökmotor och inte en försäljare. Hör istället av dig till hotellet/researrangören som genomförde din rumsbokning (se ditt kontoutdrag om du är osäker). Vänligen ha förståelse för att de troligtvis tar emot många frågor nu, om du inte ska resa inom de närmaste dagarna rekommenderar vi dig att ta ditt ärende online. De återkommer så snart de kan.

Precis som när det gäller flyg, är momondo en sökmotor och säljer inte biljetter. Hör istället av dig till hotellet/researrangören som genomförde din rumsbokning (se ditt kontoutdrag om du är osäker). Vänligen ha förståelse för att de troligtvis tar emot många frågor nu, så om du inte ska resa inom de närmaste dagarna rekommenderar vi dig att ta ditt ärende online. De återkommer så snart de kan. Fler frågor? Du är välkommen att besöka vår supportsida.