Hur kan vi hjälpa till?

Hitta svar på de mest frekventa frågorna om momondo, vår webbsajt och hur vi arbetar. Om din fråga inte besvaras, kontakta oss via feedbackformuläret

Warning

Ett antal personer har kontaktats via telefon, WhatsApp och e-post av individer som påstår sig representera momondo som erbjuder sig att boka en resa åt dem för att därefter begära direktbetalning med kreditkort eller banköverföring. Några uppmanades också att uppge sitt pass- och ID- kortnummer. Dessa direktmeddelanden, WhatsApp-meddelanden eller telefonsamtal kommer inte från momondo, utan från bedragare med skadliga avsikter som försöker lura dig. Ge inte ut dina kreditkortsuppgifter, och överför inte heller pengar till något bankkonto. Kontakta din bank om du redan angett ditt kreditkortsnummer för att få hjälp med att spärra ditt kort. Kontakta polisen om du har angett ditt pass- eller ID-kortnummer.

Vanliga frågor

How momondo works

Det är gratis att använda momondo. Hur tjänar vi pengar, eftersom vi inte lägger till några extra avgifter eller använder cookies för att höja priserna? När du söker efter flyg, hotell, bil, paketresor eller andra reserelaterade erbjudanden på momondo, söker du på hundratals resesidor, från stora webbsajt för bokningar till sajter från enskilda företag. Vi sammanställer resultaten och visar dig de priser som finns tillgängliga online. momondo tjänar bara pengar när en slutförd bokning utförs på den webbsajt du vidarebefordras till, eller på en klickbaserad basis, eftersom vi får ersättning för referensen. Dessa avgifter betalas av våra partners - vi tar aldrig ut några avgifter eller provisioner från dig. Vi tjänar också pengar på annonser som visas på vår webbsajt. Vi tjänar pengar från våra annonsörer när en momondo-användare klickar på en av dessa annonser. Ibland kan vi även få en liten provision redan när vi visar annonserna. Så funkar det!
PRIS Som en resesökmotor hjälper momondo dig att hitta de billigaste flygen, oavsett vilka kommersiella avtal vi har med våra partners. När många av våra partners har samma pris använder vi en algoritm som bestämmer vilket resultat som kommer att visas först. Denna algoritm tar hänsyn till användarupplevelse, kundnöjdhet, vilken provision vi får, samt användarbetyg. När du söker efter flyg kan du välja att filtrera efter billigast, snabbast och bäst: BILLIGAST FLYG De billigaste flygen innebär ofta längre resor med fler stopp, men varför inte göra restiden till en del av en större resa? Det kan ta lite längre tid, men du kommer komma fram till slut (och du har mer pengar att spendera!). SNABBAST FLYG De snabbaste flygningarna är de flyg som tar dig till din destination så fort som möjligt, inom dina sökkriterier. Undvik så många stopp och mellanlandningar som möjligt. Du kommer fram snabbast möjligt. BÄSTA FLYGEN De bästa flygen är de flyg som har bästa balans mellan pris och flygtid. Vi visar "Bäst" eftersom det ofta är värt att betala lite mer för att slippa en 12 timmar lång mellanlandning. Ibland bedömer vi kvaliteten på den service du får från en resebyrå, och om leverantören erbjuder fullständig insyn när det gäller bokning eller bagageavgift. Om en leverantör inte är transparent med sina avgifter, tenderar vi inte att rekommendera dem. När du söker efter hotell kan du sortera efter rekommenderat, gästbetyg och billigast:</p><br> REKOMMENDERADE HOTELL Algoritmen “Rekommenderat” är baserad på några viktiga faktorer. De främsta två är beroende av hotellets gästbetyg och dess popularitet (i form av klick). Hotell som visas på momondo är ofta tillgängliga att boka på flera leverantörssajter, som alla kommer att betala för klick eller bokningar som de får via momondo. Vi tar även hänsyn till den genomsnittliga intäktspotentialen för varje hotell i våra rekommendationer. Inom en hotellnotering visar vi våra resultat baserat på en intern algoritm, som balanserar priserna och våra intäkter för de resultat som visas. Om det billigaste erbjudandet inte visas ovanför "Visa erbjudande" eller "Välj"-knappen markerar vi det grönt i den centrala delen av listan. BÄSTA GÄSTOMDÖME När du söker efter hotell på momondo kan du välja att sortera resultat baserat på "Gästbetyg". Hotellpoängen beräknas som medelvärdet för alla inlämnade och observerade recensioner på varje aspekt. Review sentimentanalys och betyg är baserade på användarrecensioner samlade från Agoda, Booking.com, HomeAway, momondo, Priceline och TrustYou. BILLIGAST När du sorterar efter de billigaste hotellresultaten visar vi de billigaste resultaten först.
Vi gör vårt bästa för att inkludera alla obligatoriska avgifter och tillägg (avgifter som inte kan väljas bort) i de priser vi visar. Ibland kan reseleverantörer inte meddela oss alla avgifter, och det kan finnas tekniska problem som skapar felaktigheter i de angivna priserna. Därför rekommenderar vi dig att alltid kolla det slutliga priset på bokningssidan. Vårt mål är att skapa så mycket insyn i priser som möjligt, och vi jobbar ständigt på att göra priserna mer transparenta. Vi visar översikter av några icke-obligatoriska avgifter och tillägg som de olika leverantörerna (hotell, flygbolag eller biluthyrningsföretag) adderar till sina priser. Dessa översikter visas tillsammans med den specifika leverantören. Vår ambition är att visa avgifter för varje leverantör som visas på vår webbsajt. Om du har ytterligare frågor angående vad som ingår i priset, ska du kontakta flygbolaget eller online-resebyrån direkt. De kommer att kunna hjälpa dig med din fråga. Om du hittar ett fel i vår bedömning av tilläggsavgifter vill vi gärna bli uppmärksammade på det.
Vi har avtalsförhållanden med de flesta refererade resebyråer, med undantag för vissa flygbolag. För hotell och biluthyrning har momondo ett partnerskapsavtal med KAYAK. momondo styrs av KAYAK och ägs av Bookings Holding Inc. De äger även märken som Priceline.com, Booking.com, Agoda.com, Rentalcars.com och Opentable.com. Beroende på vad du söker efter, och vart, kan dessa märken inkluderas i sökresultaten på momondo.
Priser från flygbolag och online-resebyråer kan uppdateras flera gånger per dag och tillgängligheten fluktuerar ständigt. Eftersom vi själva inte sätter priser är det inte möjligt för oss att garantera priser från flygbolag, hotell och resebyråer. Vi gör allt för att se till att priserna på momondo är korrekta och aktuella, men priser kan ändras ofta, detsamma gäller tillgänglighet. I sällsynta fall kan det även finnas problem med ett pris som skickats till oss av en leverantör (hotell, flygbolag eller biluthyrningsföretag). Det kan även finnas tekniska skäl till varför priset inte återges korrekt. Om du känner att så är fallet, vänligen meddela oss via kontaktformuläret.
Vi strävar efter att erbjuda en uttömmande lista med erbjudanden som finns tillgängliga, och vi tror att vi lyckas ganska bra, men vi har inte tillgång till alla erbjudanden. Ibland filtrerar vi även bort resultat av låg kvalitet.

Flyg

momondo är som standard inställt för att söka efter returflyg. Det går dock enkelt att ändra för att söka efter flerdestinationsbiljetter istället. Allt du behöver göra är att välja "Flera städer" i menyn ovanför sökfältet. När du har valt detta alternativ kan du ange upp till fyra destinationer och datum totalt. Observera att vi för närvarande inte erbjuder funktionen Prisbevakning på rutter med multipla städer. APPEN Välj "Flera städer" från toppmenyn, klicka på "Flyg 1" för att lägga till ditt första avresedatum, fyll i din första avgångs- och ankomstflygplats, klicka på "Flyg 2" för att fylla i ditt andra avresedatum, osv. För att lägga till ytterligare resor, klicka helt enkelt på "Lägg till".
Du kan ändra valutan antingen från rullgardinsmenyn längst ned till höger eller genom att klicka på flaggan i övre högra hörnet på momondo, beroende på vilken sida du är på. Om du använder appen kan du ändra din önskade valuta i "Inställningar" i menyn "Profil". I de flesta fall kan du betala i din lokala valuta när du omdirigerats till flygbolagets eller resebyråns hemsida. Det kan dock finnas undantag där leverantören inte har det här alternativet. Obs! Om du omdirigeras till en leverantör som inte kan debitera dig i samma valuta som din bank- eller kreditkortsleverantör använder, kommer valutaomvandlingen att göras av din kortleverantör. Skulle du se en annan valuta när du väl omdirigerats rekommenderar vi att du kontaktar din bank för att kontrollera vilka avgifter som kan tänkas tillkomma.
På momondo har du möjlighet att söka efter biljetter i vilken som helst av våra listade valutor. Vissa flygbolag och resebyråer online kan dock bara tillåta dig att se och betala din biljett i ett begränsat antal valutor. Om du omdirigeras till en leverantör som inte kan debitera dig i samma valuta som din bank- eller kreditkortsleverantör använder, kommer valutaomvandlingen att göras av din kortleverantör. Skulle du se en annan valuta när du väl omdirigerats rekommenderar vi att du kontaktar din bank för att kontrollera vilka avgifter som kan tänkas tillkomma.
Som standardval är ekonomi satt som biljettklass. Men på momondo har du möjlighet att söka din favoritbiljett (dvs. ekonomi, premium ekonomi, business- eller första klass). Allt du behöver göra är att välja vilken biljettklass du vill se resultat för.
När du söker efter biljetter till flera resenärer på momondo samtidigt får vi ett totalpris för alla resenärer från leverantören. Vi är dock inte informerade om det individuella priset per passagerare och vi visar därför två priser totalt. Ett totalpris för samtliga passagerare samt ett genomsnittligt pris per passagerare (det totala priset för alla passagerare dividerat med antalet passagerare, oavsett ålder). Om det finns några rabatter för barn eller spädbarn, är de därför redan inkluderade i det totala priset. När du omdirigerats till leverantörens hemsida bör du kunna se en prisöversikt som anger det individuella priset per resenär.
De flesta flygbolag har sina egna regler, och ibland egna priser, för ensamresande barn, som flyger under tillsyn av flygbolagets personal. Det är därför inte möjligt att söka efter biljetter till ensamresande minderåriga på momondo. Vi rekommenderar därför att du kontaktar flygbolaget eller resebyrån direkt för att kontrollera deras policy för ensamresande minderåriga, eller för att göra särskilda arrangemang.
Eftersom de flesta flygbolag och resebyråer har speciella villkor och ibland bra priser för gruppbokningar är det inte möjligt att söka efter mer än nio passagerare i taget på momondo. Om du behöver göra en gruppbokning för mer än nio passagerare rekommenderar vi därför att du söker på mindre än nio passagerare på momondo för att ta reda på vilka leverantörer som erbjuder din önskade rutt. Sedan kontaktar du dem direkt för att ta reda på deras policy och gruppbokningspriser.
Tyvärr är det inte möjligt att söka efter öppna returbiljetter på momondo.
Detta betyg visar balansen mellan flygtid och biljettpris, från 0 (dåligt) till 10 (bra). Ett högt betyg är ett snabbt direktflyg med ett bra pris, och ett lågt betyg är ett flyg med en lång restid till ett högt pris.
Om du upplever fel eller har problem med att slutföra din bokning när du omdirigerats till din föredragna leverantörs webbsajt rekommenderar vi att du kontaktar dem direkt, eftersom endast de kan hjälpa dig. Men om felet är kritiskt och du känner att det är något vi borde vara medvetna om, tveka inte att kontakta oss.
PROBLEM MED PRISER Vänligen se hjälpsektionen nedan gällande flygpriserna. LÄNK TILL LEVERANTÖRENS SAJT FUNGERAR INTE Om du upptäcker att länken till leverantörens sajt inte fungerar korrekt (felmeddelande, länkning till fel bil eller liknande), skicka oss så detaljerad information som möjligt om din sökning (inklusive skärmdumpar om du kan), så ska vi gladeligen undersöka det vidare. PROBLEM MED APPEN Om du har problem med att använda appen föreslår vi att du gör följande:
  • Börja med att tvångsstänga ner appen innan du öppnar den för att försöka igen. Ibland kan det hjälpa att stänga av din smartphone och starta om den igen.
  • Om momondo-appen fortfarande inte fungerar korrekt är nästa steg att avinstallera den och hämta den senaste versionen från antingen Apple App Store eller Google Play Store, beroende på vilket operativsystem du använder.
Om detta inte löser problemet, skicka oss så mycket relevant och detaljerad information som möjligt, till exempel vad som gick fel, vilka dina exakta sökkriterier var, vilken typ av telefon du använder samt app och operativsystemsversion så ska vi undersöka det närmre. PROBLEM EFTER ATT DU OMDIRIGERATS TILL LEVERANTÖRENS SAJT Om du får problem med att slutföra din bokning när du omdirigerats till leverantörens webbplats är det bästa du kan göra att kontakta leverantören direkt eftersom problemet finns på deras webbplats, inte momondos.
På de mest populära rutterna som sökts på momondo kan du använda vår Priskalender (som du hittar ovanför dina sökresultat) för att hitta de billigaste flygen till önskad destination. Det visar ungefärliga priser för dina flyg baserat på tidigare sökningar gjorda på momondo. Syftet med vår Priskalender är att visa hur val av andra datum kan spara dig pengar. OBS! För att kunna se de mest aktuella och korrekta priserna måste du klicka på "Sök dessa dagar" när du har valt nya datum. Du kan också använda vår "Flyginsikt"-funktion, som ligger ovanför priskalendern. Den ger dig information om följande sex olika faktorer som kan påverka priser: dagar till avgång, tid på dagen, veckodag, säsong, flygplats och flygbolag.
Biljettpriser och tillgänglighet varierar ständigt beroende på ett antal faktorer, inte minst utbud och efterfrågan. Vi kräver att våra leverantörer tillhandahåller priser som inkluderar alla obligatoriska avgifter och tillägg. Ibland kan det ändå finnas oriktigheter i informationen vi mottar från våra leverantörer, så du kan se ett pris på momondo som inte längre är tillgängligt, till exempel på grund av att platsen sålts till en annan resenär.
Priserna som du ser i Priskalender, Trip Finder och Vart som helst-sökningen visar ett beräknat pris för dina flyg och är avsedda att påvisa att du eventuellt kan spara lite pengar om du har möjlighet att vara flexibel med dina reseuppgifter och tider. Priserna i Priskalender, Trip Finder och Vart som helst-sökning baseras på tidigare sökningar gjorda på momondo och kräver därför en viss mängd data för att kunna presentera exakta uppskattningar. På grund av detta visar Priskalender, Trip Finder och Vart som helst-sökning endast resultat för populära sökningar gjorda på momondo. Vi kan endast visa dig aktuella priser och tillgänglighet efter att du har angett specifika sökkriterier (avgångsstad eller flygplats, destination eller flygplats, och datum) och klickat på "Sök". Detta på grund av att priser och tillgänglighet ständigt förändras. När du har utfört din sökning kan du välja det erbjudande som passar bäst och välja att skickas till leverantörens hemsida för att slutföra din bokning.
På grund av att priser och tillgänglighet ständigt fluktuerar är det inte möjligt för momondo att skicka en offert till dig, eftersom ett pris vi hittat kan ha hunnit ändras när du läser e-postmeddelandet. Att göra en ny sökning är därför alltid det bästa sättet att hitta de senast uppdaterade priserna.
Vanligtvis finns det en viss mängd biljetter till ett visst pris. När dessa är sålda kommer nästa priskategori att bli tillgänglig (vanligtvis till ett något högre pris). Om det bara finns 1 biljett till grundpriset, kan det totala priset öka när du söker efter biljetter för 2 eller fler personer. På momondo visar vi dig 2 olika priser när du letar för mer än 1 person. Vi visar dig det totala priset för alla resenärer och ett genomsnittligt pris per resenär. När du omdirigerats till en onlineresebyrå eller flygbolagets hemsida kommer du ibland att kunna se en prisöversikt som anger exakt pris per person. Vi rekommenderar att du alltid kontrollerar resplanen och villkoren noga innan du genomför din bokning på leverantörens webbsajt.
Om du upplever en prisskillnad när du söker på en mobilenhet jämfört med den stationära versionen av momondo, är det troligt att det beror på resebyråns eller flygbolagets affärsstrategi, eller att de kör specifika kampanjer för till exempel mobil. Som gratis global resesökningssajt kan vi inte påverka hur dessa leverantörer utvecklar sina affärsstrategier gällande pris. Vi kan bara visa priserna som finns tillgängliga på den enhet från vilken sökningen gjordes.
Vi kräver att våra leverantörer tillhandahåller priser som inkluderar alla obligatoriska avgifter och tilläggsavgifter. Utmaningen för oss är alla ständigt föränderliga avgifterna som onlineresebyråer och flygbolag kan addera till sina priser för extra tjänster såsom bagage, reseförsäkring etc. Men dessa tillägg är extraval som läggs till när du omdirigerats till leverantörens webbsajt. KREDITKORTSAVGIFTER momondo kräver att flygbolag och onlineresebyråer alltid ska erbjuda minst ett gratis betalningsalternativ, men ytterligare avgifter kan tillkomma vid användning av andra typer av betalkort. Det är emellertid viktigt att notera att du alltid bör dubbelkolla denna information när du blivit omdirigerad till leverantörens webbplats. Om du har ytterligare frågor angående vad som ingår i priset, ska du kontakta leverantören direkt. De kommer att kunna hjälpa dig med din fråga.
momondo är en gratis global resesöksajt. Vi hjälper dig att planera din resa, men vi hanterar inte bokningar eller tar emot betalningar. När du har hittat det du letar efter skickar vi dig vidare till relevant online-resebyrå eller flygbolag för att slutföra din bokning. Det innebär att din bokning är med dem, inte med momondo. Om du har frågor om hur du slutför en bokning, gör ändringar i en befintlig bokning, har frågor om betalning, avbokningar, återbetalningar, bagage, måltidsval, sittplatser eller gällande vad du kan eller inte kan ta med dig på planet, bör du alltid kontakta leverantören direkt eller kolla på flygbolagets hemsida. Du bör kunna hitta leverantörens kontaktuppgifter i din bokningsbekräftelse, eller på deras sajt. Om du inte har din bokningsbekräftelse, kontrollera hjälpsektionen: Var kan jag hitta min bokningsbekräftelse?
Som en gratis global resesökningswebbplats har momondo ingen information om dina bokningsuppgifter eller din bokningsbekräftelse. Om du ännu inte har fått en bokningsbekräftelse från leverantören som du har gjort din bokning med föreslår vi att du gör följande:
  • Kontrollera din e-postmapp för skräppost, eller papperskorgen, eftersom oidentifierade meddelanden ibland kan hamna där istället för i inkorgen
  • Om du fortfarande inte hittar ditt bekräftelsemejl bör du kontakta leverantören som du bokat med, eftersom endast de har tillgång till din bokningsinformation
Om du är osäker eller inte kommer ihåg vem du gjorde din bokning med, föreslår vi att du kontrollerar ditt kontoutdrag eftersom detta i de flesta fall bör ha namnet på leverantören bredvid avgiften. Du kan också hitta leverantören genom att kontrollera din webbläsarhistorik för den dag du gjorde din bokning. Alternativt kan du försöka återskapa din sökning på momondo för att försöka identifiera leverantören som du gjorde din bokning med. Tänk på att de flesta biljetterna utfärdas inom 24 timmar. Vissa leverantörer kan dock ta längre tid på sig, vilket gör att det enda alternativet då är att kontakta leverantören direkt.
momondo är en gratis global resesöksajt som hjälper dig att planera din resa, men vi hanterar inte bokningar och har heller inte tillgång till din bokningsinformation. När du har hittat det du letar efter skickar vi dig vidare till relevant online-resebyrå eller flygbolag för att slutföra din bokning. Det innebär att din bokning är med dem, inte med momondo. Om du har frågor om hur du avbokar eller ändrar en befintlig bokning, bör du därför kontakta leverantören med vilken du bokade direkt. Du bör kunna hitta leverantörens kontaktuppgifter i din bokningsbekräftelse. Om du inte har din bokningsbekräftelse, kontrollera hjälpsektionen: Var kan jag hitta min bokningsbekräftelse? Beroende på leverantör kan olika regler och alternativ gälla för ändringar, avbokningar och återbetalningar. Du bör kunna läsa mer om detta på leverantörens hemsida.
När du har gjort en bokning med en resebyrå online, eller ett flygbolag, skickar ett bekräftelsemejl till dig. Om du inte har fått en bokningsbekräftelse från den leverantör som du har bokat med, föreslår vi att du gör följande:
  • Kontrollera din e-postmapp för skräppost, eller papperskorgen, eftersom oidentifierade meddelanden ibland kan hamna där istället för i inkorgen
  • Om du fortfarande inte hittar ditt bekräftelsemejl bör du kontakta leverantören som du bokat med, eftersom endast de har tillgång till din bokningsinformation
Om du är osäker på, eller inte kan komma ihåg, vilket företag du bokat med, föreslår vi att du kontrollerar ditt bankkonto. Vanligtvis står leverantörens namn bredvid betalavgiften på kontot. Du bör även kunna hitta leverantören genom att kolla sin webbläsares historik för den dag som du genomförde bokningen på. Alternativt kan du försöka återskapa din sökning på momondo för att försöka identifiera leverantören som du bokade med. Tänk på att de flesta biljetter utfärdas inom 24 timmar. Vissa leverantörer kan dock ta längre tid på sig. Det enda alternativet är därför att kolla med leverantören direkt.
Som en gratis global resesökwebbplats har momondo inte tillgång till din bokningsinformation och du bör därför kontakta leverantören som du bokat med direkt om det skulle uppstå eventuella problem. Om du inte har din bokningsbekräftelse och inte kommer ihåg vem du bokat med föreslår vi att du tar en titt i ovanstående hjälpavsnitt: Var kan jag hitta min bokningsbekräftelse?
Avbokningar kan ibland inträffa i flygbranschen. Detta händer vanligtvis om flygbolaget bestämmer sig för att ställa in flygningen, eller, i sällsynta fall, om flygbolaget eller resebyrån inte kan sälja biljetten till det annonserade priset. Om din beställning avbokats kommer leverantören som du bokat med att erbjuda en ny biljett till ett nytt pris, alternativt erbjuda dig en fullständig återbetalning. Eftersom momondo är en gratis global resesöksajt är inställda flyg bortom vår kontroll. Om ditt flyg har ställs in och du behöver hjälp eller har frågor, bör du kontakta leverantören direkt för att se vilka alternativ som finns tillgängliga för dig.
momondo är en gratis global resesöksajt. Vi hjälper dig att planera din resa, men vi hanterar inte bokningar eller tar emot betalningar. När du har hittat det du letar efter skickar vi dig vidare till relevant online-resebyrå eller flygbolag för att slutföra din bokning. Det innebär att din bokning är med dem, inte med momondo. När du omdirigerats kan du se de olika betalningsmetoder som accepteras. Om du har frågor om gällande din betalning rekommenderar vi att du kontaktar leverantören direkt. Du bör kunna hitta deras kontaktuppgifter på hemsidan. Observera att när du har slutfört din bokning kan leverantören kontakta dig för att begära ytterligare identifiering eller dokument innan din bokning kan bekräftas. Detta av säkerhetsskäl som inrättats för att skydda både dig som användare och leverantören. Om du har några frågor kring detta, kontakta leverantören direkt.
I sällsynta fall kan ett fel inträffa som gör att flygbolaget eller resebyrån tar emot pengar från ditt konto, men ändå inte kan bekräfta din bokning. I de flesta fall kommer pengarna att skickas tillbaka till dig inom några dagar, beroende på banken. Observera att kontakt med din bank ibland också kan hjälpa till att påskynda processen. Om du inte fått en bokningsbekräftelse så rekommenderar vi att du börjar med att kontrollera din e-postmapp för skräppost, eller papperskorgen, eftersom oidentifierade meddelanden ibland kan hamna där istället för i inkorgen. momondo hjälper dig att planera din resa, men vi hanterar inte bokningar och har inte tillgång till din bokningsinformation. Vi rekommenderar därför att du kontaktar leverantören med vilken du bokade, så att de antingen kan bekräfta din bokning eller ge information om när dina pengar kommer att återbetalas.
Priserna du ser på momondo hämtas direkt från leverantören, det vill säga en resebyrå online, hotellets egna sajt, eller flygbolagets sajt. Vi ber våra leverantörer att tillhandahålla priser som inkluderar obligatoriska avgifter och tillägg. När du omdirigeras till leverantörens webbsajt för att slutföra bokningen uppdateras och visas all information, inklusive priser. Det är alltid en bra idé att kontrollera en extra gång så att all information, inklusive priset, är korrekt innan du bekräftar och betalar för din bokning. Ibland kan det slutliga priset ha ändrats beroende på om du har lagt till olika alternativ som erbjuds av leverantören, till exempel bagage eller reseförsäkring. Flygbolag och online-resebyråer bör alltid erbjuda minst ett avgiftsfritt betalningsalternativ, men de kan debitera extra avgifter för att använda andra. Eftersom du alltid har minst ett val för att undvika dessa kreditkortsavgifter, inkluderar vi inte de avgifterna i priserna som visas. Om du tror att du har överdebiterats rekommenderar vi att du kontaktar den leverantör som du bokade med direkt, eftersom momondo inte har tillgång till din bokningsinformation.
momondo är en gratis global resesöksajt. Vi hjälper dig att planera din resa, men vi hanterar inte bokningar eller tar emot betalningar. När du hittat det du letar efter skickar vi dig vidare till relevant online-resebyrå eller flygbolag för att slutföra din bokning. Det innebär att din bokning är med dem, inte med momondo. Det är alltid upp till dig som användare att bestämma vem du vill boka med. Vi rekommenderar därför starkt att du läser igenom användarvillkoren på leverantörens hemsida innan du bokar. momondo kan inte hållas ansvarig för våra leverantörers kundservice och vi rekommenderar därför alltid att du kontaktar leverantören direkt vid eventuella problem. Vi älskar dock feedback, så om du har haft erfarenhet av en leverantör som du känner att vi borde vara medvetna om, tveka inte att kontakta oss. Vi vill att alla våra användare ska ha en bra upplevelse, och ställer därför specifika krav på våra leverantörer. Vi tillåter inte att leverantörer använder extremt höga kreditkortavgifter, och minst ett vanligt kreditkort måste vara gratis. Vi tillåter heller inte några att extra tjänster som kostar pengar är förvalda. För mer information om momondos ansvar, vänligen se våra användarvillkor.
De priser du ser på resultatsidan efter att du har gjort en sökning hämtas direkt från resebyrå eller flygbolag. Vi ber om att alla priser ska inkludera obligatoriska avgifter och tillägg. Dock kan priserna och villkor för bagage variera beroende på leverantör, så du bör alltid dubbelkontrollera uppgifterna på leverantörens webbsajt. Du kan också kontrollera flygbolagets bagageavgifter bagageavgifter. Om du har ytterligare frågor angående bagage, rekommenderar vi att du kontaktar leverantören direkt, eftersom de är bäst lämpade att hjälpa dig.
Eftersom de flesta flygbolag har olika regler för att resa med husdjur rekommenderar vi att du kontaktar resebyrån eller flygbolaget du tänker boka eller flyga med, eftersom de är bäst lämpade att hjälpa dig. Om du är osäker på vem du ska kontakta kan ovanstående Hjälp-avsnitt, Vem ska jag kontakta om jag har frågor om min bokning?.
Det finns många olika krav för visum, pass, ID och andra resehandlingar som behövs för att kunna resa, beroende på flygbolag, länder, regeringar och din egen nationalitet. Eftersom det alltid är användarnas egna ansvar att säkerställa att de har den resedokumentation som krävs innan de reser, rekommenderar vi att du alltid kontrollerar med ditt flygbolag eller resebyrå, samt den lokala ambassaden eller konsulatet i ditt destinationsland innan du bokar. Observera även att ett transitvisum i vissa fall kan behövas om du ska mellanlanda i ett annat land än din slutdestination.

Hotell

Du kan alltid ändra valutan från rullgardins-menyn längst ned till höger. Om du använder appen kan du ändra din önskade valuta i "Inställningar" i menyn "Profil". Observera att om du väljer att betala i utländsk valuta kan din leverantör av kreditkort debitera en växlingsavgift för omvandlingen. Vi rekommenderar därför att du kontaktar din kortleverantör för att ta reda på vilka avgifter som kan tillkomma för dig.
På momondo har du möjlighet att söka efter hotell och visa priset i mer än 100 olika valutor som momondo stöder. Dock stöder inte alla hotell-leverantörer samma antal valutor, vilket innebär att du kan komma att se en annan valuta när du omdirigeras till hotell-leverantörens webbsajt. Detta ändrar inte priset, men du måste eventuellt fortfarande betala i utländsk valuta. Observera att om du väljer att betala i utländsk valuta kan din leverantör av kreditkort debitera en växlingsavgift för omvandlingen. Vi rekommenderar därför att du kontaktar din kortleverantör för att ta reda på vilka avgifter som kan tillkomma för dig.
PROBLEM MED PRISER Vänligen se hjälpsektionen nedan gällande flygpriserna. LÄNK TILL LEVERANTÖRENS SAJT FUNGERAR INTE Om du upptäcker att länken till leverantörens sajt inte fungerar korrekt (felmeddelande, länkning till fel bil eller liknande), skicka oss så detaljerad information som möjligt om din sökning (inklusive skärmdumpar om du kan), så ska vi gladeligen undersöka det vidare. PROBLEM MED APPEN Om du har problem med att använda appen föreslår vi att du gör följande:
  • Börja med att tvångsstänga ner appen innan du öppnar den för att försöka igen. Ibland kan det hjälpa att stänga av din smartphone och starta om den igen.
  • Om momondo-appen fortfarande inte fungerar korrekt är nästa steg att avinstallera den och hämta den senaste versionen från antingen Apple App Store eller Google Play Store, beroende på vilket operativsystem du använder.
Om detta inte löser problemet, skicka oss så mycket relevant och detaljerad information som möjligt, till exempel vad som gick fel, vilka dina exakta sökkriterier var, vilken typ av telefon du använder samt app och operativsystemsversion så ska vi undersöka det närmre. PROBLEM EFTER ATT DU OMDIRIGERATS TILL LEVERANTÖRENS SAJT Om du får problem med att slutföra din bokning när du omdirigerats till leverantörens webbplats är det bästa du kan göra att kontakta leverantören direkt eftersom problemet finns på deras webbplats, inte momondos.
Om du upplever fel eller har problem med att slutföra din bokning efter att du omdirigerats till din föredragna hotell-leverantörs webbsajt, så rekommenderar vi att du kontaktar dem direkt, eftersom endast de kan hjälpa dig med webbsajten.
För att lära dig mer om hur momondos Bästa prisgaranti fungerar, vänligen besök den här sidan.
Ofta är samma hotellavtal tillgängligt från flera hotellleverantörer. Alla dessa leverantörer är listade på hotellkortet, så du kan välja vem du föredrar att boka med. Vi rangordnar dessa leverantörer baserat på en poängmodell som innehåller tre centrala komponenter: Först CTR (click-through rate), vilket är en opartisk beräkning av hur ofta momondo-användare klickar på leverantören när de visas inom hotellresultatkortet. Faktor två är prisfaktorn, som är en beräknad variabel som sänker leverantörens poäng om de inte har det lägsta priser - ju dyrare deras erbjudande är i jämförelse med andra leverantörer, desto lägre ranking. Slutligen bedömer vi: CPC (cost per click), vilken är den totala ersättningen som leverantören är villig att spendera för att få ett klick på den angivna fastigheten. Vi lyfter fram leverantören med det bästa övergripande värdet i hotellets resultatkort. Om priset som visas ovanför Visa erbjudande-knappen inte är det billigaste, ser vi till att det billigaste erbjudandet är markerat i grönt.
Boendepriser och tillgänglighet varierar ständigt beroende på ett antal faktorer, inte minst utbud och efterfrågan. Därför uppdateras informationen som visas när du klickar på "Sök" så att du alltid får se de senaste erbjudanden som finns tillgängliga från hotell-leverantörer och hotell. På momondo gör vi alltid vårt bästa för att priserna och tillgängligheten vi visar är korrekt. Ibland kan det ändå finnas oriktigheter i informationen vi mottar från våra leverantörer, så du kan se ett pris på momondo som inte längre är tillgängligt, till exempel på grund av att rummet sålts till en annan resenär.
På grund av att priser och tillgänglighet ständigt fluktuerar är det inte möjligt för momondo att skicka en offert till dig, eftersom ett pris vi hittat kan ha hunnit ändras när du läser e-postmeddelandet. Att göra en ny sökning är därför alltid det bästa sättet att hitta de senast uppdaterade priserna.
Eftersom momondo inte säljer hotellbokningar är det omöjligt för oss att påverka priset på något sätt. Vi gör sökningar i realtid och hittar de priser som finns tillgängliga vid den tidpunkt du genomför din sökning. Priserna på vår webbsajt kommer direkt från hotell-leverantörerna och det är dessa resultat vi visar. För att läsa mer om hur momondo använder cookies, läs vår artikel om användning av cookies.
Om du upplever en prisskillnad när du söker på en mobilenhet jämfört med den stationära versionen av momondo, är det troligt att det beror på hotell-leverantörens affärsstrategi, eller att de kör specifika kampanjer för till exempel mobil. Som gratis global resesökningssajt kan vi inte påverka hur dessa leverantörer utvecklar sina affärsstrategier gällande pris. Vi kan bara visa de priser som finns tillgängliga på den enhet från vilken sökningen gjordes. Detta på grund av att informationen baseras de uppgifter våra leverantörer angivit vid tidpunkten för din sökning.
momondo har ingen information om din bokning, eller din bokningsbekräftelse då momondo är en gratis global resesökningssajt. Om du inte har fått en bokningsbekräftelse från den leverantör som du har bokat med, föreslår vi att du gör följande:
  • Kontrollera din e-postmapp för skräppost, eller papperskorgen, eftersom oidentifierade meddelanden ibland kan hamna där istället för i inkorgen
  • Om du fortfarande inte hittar ditt bekräftelsemejl bör du kontakta leverantören som du bokat med, eftersom endast de har tillgång till din bokningsinformation
Om du är osäker på, eller inte kan komma ihåg, vilket företag du bokat med, föreslår vi att du kontrollerar ditt bankkonto. Vanligtvis står leverantörens namn bredvid betalavgiften på kontot. Om du kommer ihåg hotellets namn men inte hotell-leverantören kan du alltid kontakta hotellet direkt för att hämta information om din bokning. Alternativt kan du försöka återskapa din sökning på momondo för att försöka identifiera sajten som du bokade med. Du bör även kunna hitta hotell-leverantören genom att kontrollera din webbläsares historik för den dag som du genomförde bokningen på.
Som en gratis global resesöksajt hjälper momondo dig att planera din resa, men vi hanterar inte bokningar och har inte tillgång till din bokningsinformation. När du hittat det du letar efter skickar vi dig vidare till relevant leverantör av hotell för att slutföra din bokning. Det innebär att din bokning är med dem, inte med momondo. När du omdirigerats kan du se de olika betalningsmetoder som accepteras. Om du har frågor gällande din betalning rekommenderar vi därför att du kontaktar leverantören direkt. Du bör kunna hitta deras kontaktuppgifter på hemsidan.
Om du har några frågor eller behöver hjälp med din bokning, och redan har bokat, rekommenderar vi att du kontaktar hotell-leverantören som du bokat med för att få hjälp. Du bör kunna hitta leverantörens kontaktuppgifter i din bokningsbekräftelse, eller på deras hemsida. Om du inte har din bokningsbekräftelse, kolla i hjälpsektionen: Var kan jag hitta min bokningsbekräftelse?

Hyrbilar

På momondo har du möjlighet att söka efter hyrbilar med annan avlämningsplats. Allt du behöver göra är att välja “Annan avlämningsplats” i menyn under sökfältet och sedan fylla i din föredragna avlämningsplats. Tänk på att ytterligare avgifter kan tillkomma vid avlämning på annan plats, men vi kommer tydligt att ange huruvida avgiften ingår eller ej i de priser vi visar.
På momondo har du inte möjlighet att lägga till några extrafunktioner, till exempel GPS eller barnstolar, vinterdäck, extra drivrutiner, extra försäkring etc. När du omdirigeras till det relevanta uthyrningsföretaget för att slutföra din bokning får du emellertid möjlighet att begära sådana extrafunktioner. För mer information om hur du lägger till saker i din bokning av biluthyrning, vänligen kontakta relevant uthyrningsföretag direkt, eller besök deras FAQ-sektion.
momondo är en gratis global resesöksajt. Vi hjälper dig att planera resan, men hanterar inte bokningar och tar inte emot betalningar. När du hittat den bil du letar efter skickar vi dig vidare till relevant uthyrningsföretag för att slutföra din bokning. Det innebär att din bokning är med dem, inte med momondo. Om du har frågor om hur du slutför en bokning av biluthyrning, gör ändringar i en befintlig bokning, betalningsfrågor, avbokningar, återbetalningar, bokning av extra förare etc., bör du kontakta biluthyrningsföretaget direkt. Du bör kunna hitta kontaktuppgifter till uthyrningsföretaget i din bokningsbekräftelse, eller på deras hemsida.
Som en gratis global resesökningswebbplats har momondo ingen information om din bokningsbekräftelse. Om du inte har fått någon bokningsbekräftelse föreslår vi att du gör följande:
  • Kontrollera din e-postmapp för skräppost, eller papperskorgen, eftersom oidentifierade meddelanden ibland kan hamna där istället för i inkorgen
  • Om du fortfarande inte hittar ditt bekräftelsemejl bör du kontakta biluthyrningsföretaget som du bokat med, eftersom endast de har tillgång till din bokningsinformation. Du hittar mer information om hur du kontaktar biluthyrningsföretaget på deras hemsida.
momondo har ingen information om din bokning, eller din bokningsbekräftelse. momondo är en gratis global resesöksajt. Vi hjälper dig att planera din resa, men vi hanterar inte bokningar eller tar emot betalningar. När du hittat den bil du letar efter skickar vi dig vidare till relevant uthyrningsföretag för att slutföra din bokning. Detta innebär att din bokning är med dem, inte med momondo. Om du har frågor om hur du slutför en bokning av biluthyrning, gör ändringar i en befintlig bokning, betalningsfrågor, avbokningar, återbetalningar, bokning av extra förare etc., bör du kontakta biluthyrningsföretaget direkt. Du bör kunna hitta kontaktuppgifter till uthyrningsföretaget i din bokningsbekräftelse, eller på deras hemsida.

Profile

Med en momondo-profil kan du hantera dina sparade resultat, prisnotiser, e-postprenumerationer och Trips-inställningar. Allt i din profil synkroniseras över alla dina enheter, så att du till exempel kan starta en sökning i momondo-appen och avsluta den senare från din dator. Du kan skapa en profil med någon av följande tjänster: Facebook, Google eller e-post.
På momondo kan du skapa en prisbevakning för hur många resrutter du vill. På så sätt får du ett mejl från oss när det har skett en märkbar förändring. När du skapar en prisbevakning iOS-appen kan du välja att få en push-notis som uppdaterar dig om prisändringar när du är på språng. Observera att det endast är möjligt att skapa en prisbevakning på enkel- och returbiljetter i ekonomiklass, när du ställer in notisen via vår hemsida. Men när du använder vår app kan du skapa en prisbevakning för alla biljettklasser. ATT TA BORT EN PRISBEVAKNING Om du har sparat en prisvarning i din profil kan du visa, ändra, pausa eller radera alla dina prisvarningar i din profil när du har loggat in. Om du har konfigurerat en prisvarning med din e-post kan du ta bort den genom att följa länken i det skickade e-postmeddelandet.
Eftersom momondo inte säljer biljetter eller gör hotellbokningar, har vi ingen information om de bokningar du gör hos våra leverantörer och därför kan vi inte visa någon bokningsinformation i din profil. Du kan dock importera din bokningsbekräftelse till Trips genom att antingen vidarebefordra den till / eller genom att auto-synka din e-post. För mer information om Trips kan du besöka vår Hjälpsektion för Trips. Om du har några frågor gällande din bokning, vänligen kontakta leverantören som du bokat med direkt. För mer information om att kontakta en leverantör, besök något av följande hjälpavsnitt: Flyg, Hotell eller Hyrbilar.
Om du vill redigera din personliga information eller föredragna inställningar, till exempel föredragen avgångsflygplats, föredragen valuta etc. kan du göra det i ‘Inställningar’ när du är inloggad på din profil.
Om du loggade in med antingen Facebook eller Google+ importerades din profilbild automatiskt från det kontot.
Du kan alltid avbryta prenumerationer på e-post från momondo via länkarna i sidfoten i mejlet. Om du har en profil, registrerades du automatiskt för att få våra e-postmeddelanden när den skapades. I så fall kan du också logga in på ditt konto och avsluta prenumerationen.
Trips hjälper dig att organisera hela din resa och samla allt på ett ställe. Här kan du spara alla dina bokningar, flyg och hotell du är intresserad av och platser du skulle vilja besöka. När du hittar ett flyg eller hotell du är intresserad av kan du spara ditt sökresultat till Trips och ta en närmre titt senare. Du kan också följa priser, så att du bokar vid rätt tillfälle. Om du redan har gjort en bokning kan du vidarebefordra din bekräftelse till /. Du kan även synkronisera din e-post automatiskt, så sparas allt på ett ställe. Med Trips kan du även skapa en hel resplan – sevärdheter, restauranger, barer, arrangemang och andra aktiviteter. Sedan kan du enkelt dela din resplan med familj och vänner. Som om inte det vore nog så skickar även Trips notiser till dig i realtid: om ditt flyg ändras, till exempel ett gate-byte, så får du reda på det direkt.
För att använda Trips måste du logga in. Gå till Trips, välj en av de resor du vill slå samman, leta i rullgardinsmenyn efter "Mer" och välj "Slå ihop denna resa med". Välj nu resan som du vill slå ihop den andra resan med och tryck på "Sammanfoga".
För att få tillgång till Trips måste du logga in. Välj resan du vill boka så ser du hela din resplan, inklusive sparade flyg och hotell. Även om det var ett tag sedan du sparade resultaten har momondo arbetat i bakgrunden. Dina sparade sökningar uppdateras därför, så att du alltid ser de senaste priserna. Välj det flyg eller hotell du vill boka och tryck på bokningsknappen.
Vi importerar dina bokningar till momondo Trips så att du kan se alla dina resplaner på ett ställe, även offline. momondos användning av information som tas emot från Gmail-synkronisering är föremål för Användaruppgiftspolicy för Googles API-tjänster, inkluderat begränsade användningskrav.

Kontakt

Momondo A/S Løvstræde 1 DK-1152 Köpenhamn K Danmark

Företagsregistrering Danmark, CVR 20181397

Kom ihåg

Vi är inte en resebyrå, och vi säljer inte biljetter. Om du har frågor angående en bokning, vänligen kontakta resebyrån eller flygbolaget

Feedback

Om du vill skicka feedback eller har några frågor angående momondos sajt, använd då detta feedbackformulär.


Lite mer om momondo

Så fungerar momondo och därför är tjänsten gratis för dig

Hitta billiga flygresor

Vi hittar och jämför priser på flyg, hotell och hyrbilar i realtid, så att du kan få billiga, snabba och bra erbjudandena på dina resor

100% pristransparens

De priser du ser påverkas aldrig av dina sökningar, oavsett hur många du gör. Vi använder inte cookies för att justera eller höja priserna

Gratis och pålitligt

Det är helt gratis att använda oss - inga dolda avgifter eller kostnader - och vi rekommenderas av Frommers, CNN och New York Times