Om du åker till Frankrike på din nästa semester ska du inte lämna något åt slumpen. I den här artikeln får du veta vilka krav som gäller för att hyra och köra bil i Frankrike.
Krav för att köra bil i Frankrike
Innan du åker på semester eller affärsresa till Frankrike bör du se till att du har läst igenom alla regler och krav - det finns en hel del!
Dokument som du ska ha med dig när du kör bil i Frankrike
Nedan följer en sammanfattning av allt du behöver ta med dig:
- Ett giltigt körkort (om det är utfärdat i ett EU-land gäller det i hela EU).
- Ett giltigt pass (eller ett nationellt ID-kort för EU-medborgare).
Förutom ovanstående dokument bör din hyrbil vara utrustad med följande saker:
- Varningstriangel.
- Reflexväst.
- Snökedjor (om du kör inom ett "snöområde" mellan den 1 november och den 31 mars).

Vad är det bästa sättet att bila till Frankrike från Sverige?
Att bila från Sverige till Frankrike är en fantastisk resa som ger frihet att uppleva flera länder längs vägen. Här är de vanligaste rutterna och vad du kan förvänta dig på varje etapp.
Alternativ 1: Via Tyskland (den vanligaste rutten)
Den bästa vägen till Frankrike med bil från södra Sverige till nordöstra Frankrike tar ungefär 13 timmar i ren körtid och är cirka 1 200 kilometer lång.
Vägval: Kör söderut genom Danmark via Öresundsbron eller färjan mellan Helsingborg och Helsingør. Fortsätt sedan genom Tyskland på A7 och vidare på A5 genom Baden-Württemberg innan du korsar gränsen till Frankrike.
Färjor: Öresundsbron förbinder Sverige med Danmark. Ett alternativ är färjan mellan Helsingborg och Helsingør. Ingen färja behövs däremot längre söderut.
Vägtullar:
- Danmark har en broavgift (Öresundsbron kostar cirka 675 kronor enkel väg för personbil).
- Tyskland har inga motorvägstullar för personbilar.
Alternativ 2: Via Nederländerna och Belgien
Om du ska bila till Paris, västra eller centrala Frankrike går det snabbare att köra via Nederländerna och Belgien. Den mest direkta vägen från södra Sverige till norra Frankrike tar cirka 12 timmar i ren körtid, och sträckan är ungefär 1 050 kilometer.
Vägval: Genom Danmark, vidare genom Nederländerna och Belgien innan du kör in i Frankrike.
Vägtullar: Inga vägtullar för personbilar i Nederländerna och Belgien.
Alternativ 3: Med färja till Tyskland
Att ta en eller flera färjor minskar körsträckan och sparar tid – särskilt om du vill undvika stora delar av Danmark. Det kan handla om flera hundra kilometer kortare körning, men restiden beror förstås på färjans tidtabell och överfartens längd.
Exempel på färjor:
- Från Göteborg till Kiel.
- Från Trelleborg till Travemünde.
- Från Gedser i Danmark till Rostock.
- Från Rødby i Danmark till Puttgarden.
Viktiga tips
- Tull och vägavgifter: Frankrike har många betalvägar, så planera för kostnader.
- Paus och övernattning: Dela gärna upp resan för att hålla körningen säker.
- Miljözoner: Vissa städer i Tyskland och Frankrike har miljözoner där särskilda tillstånd krävs för att köra in.
- Broavgifter: Väljer du Öresundsbron till Danmark tillkommer en avgift. Ett alternativ är färjan mellan Helsingborg och Helsingør vilket kan bli billigare men tar längre tid.
Vi körde genom Frankrike till Toulon där vi tog bilfärjan till Korsika. Motorvägarna håller hög standard – men tänk på vägtullarna som kan bli ganska kostsamma. Om du har tid, varför inte köra några av de mer natursköna landsvägarna?
Alexander & Victoria, resejournalister
Hyra bil i Frankrike
Här är allt du behöver veta om du planerar att hyra en bil i Frankrike.
Vad behöver du för att hyra bil i Frankrike?
För att få hyra bil i Frankrike måste du vara minst 18 år. Vissa biluthyrningsföretag kan dock ha en högre åldersgräns. Nedan finns en lista över alla de dokument som normalt krävs:
- Giltigt körkort (som du har haft i minst ett år).
- Giltigt pass för identifiering.
- Kreditkort (vissa byråer accepterar betalkort, men inte alla).
- Tredjeparts ansvarsförsäkring (detta ingår vanligtvis i hyrbilskontraktet).
Tips för att hyra bil i Frankrike
Det finns några saker att ha koll på när du hyr bil i Frankrike. Här är praktiska råd som kan göra hyrbilsupplevelsen smidigare och tryggare.
Rätt försäkring?
När du hyr bil i Frankrike är det viktigt att känna till försäkringskraven. Obegränsad tredjepartsförsäkring ingår ofta som standard eftersom det är ett lagkrav för att köra i Frankrike. Vill du ha extra skydd kan det löna sig att jämföra olika försäkringsalternativ innan du bestämmer dig eftersom hyrbilsföretagens försäkringar ofta är dyrare.
Kör du på öar eller i flera länder?
Om du planerar att köra på franska öar eller i flera länder på kontinenten är det viktigt att informera hyrbilsföretaget i förväg. Kontrollera att försäkringen gäller för alla platser du tänker besöka, både på öar och i andra länder.
Inspektera bilen noggrant
Innan du kör iväg bör du gå igenom bilen noggrant och dokumentera eventuella skador, gärna med bilder. Det gör återlämningen enklare och minskar risken för onödiga tvister.
Bränsleregler
Kom ihåg att lämna tillbaka bilen med samma mängd bränsle som när du hämtade den, ofta full tank, för att slippa extra avgifter.
Välj rätt hyrbilsföretag
Satsa på etablerade och välkända hyrbilsfirmor för tydliga villkor och bra kundservice. Europcar, Hertz, Avis och Sixt är exempel på pålitliga företag i Frankrike. De har ofta fler kontor, bättre service och tydligare försäkringsvillkor, vilket kan göra resan enklare.
Kreditkort och deposition
Många hyrbilsfirmor reserverar en deposition på ditt kreditkort när du hämtar bilen. Se till att ditt kreditkort har tillräcklig kreditgräns, eftersom kontant betalning normalt inte accepteras som deposition.
Se till att du har ett riktigt kreditkort – många missar detta. Särskilt hos billigare hyrbilsfirmor kan försäkringen bli mycket dyrare om du bara har ett debetkort.
Alexander & Victoria, resejournalister


Trafikregler i Frankrike
Motorvägar och vägtullar
Franska motorvägar är privatägda av ett antal företag och kräver vanligtvis att du betalar en vägtull. Detta kan betalas kontant eller med kort, men observera att endast Mastercard och Visa accepteras.
Det finns tre typer av serviceplatser på motorvägar:
- Parkeringsplatser.
- Rastplatser med lekplatser och toaletter.
- Fullserviceplatser med butiker och bensinstationer.
I en nödsituation får du inte ringa din egen bärgningsfirma. Använd istället en av de orangefärgade nödtelefonerna för att ringa efter hjälp. Dessa är placerade varannan kilometer längs motorvägarna.
Rondeller
I Frankrike finns det två typer av rondeller med lite olika regler.
I gamla rondeller måste fordon som redan befinner sig i rondellen lämna företräde för fordon som kör in i rondellen på höger sida. Dessa rondeller är mindre vanliga nuförtiden, och den mest kända är förmodligen den som finns runt Triumfbågen i Paris.
I allmänhet kan du känna igen dem på en skylt i form av en triangel med en röd kant och ett svart X i mitten. När det gäller nya rondeller prioriteras alla fordon som redan befinner sig i rondellen. Utryckningsfordon som har en blinkande siren har naturligtvis alltid företräde, oavsett från vilket håll de kommer.
Promillegräns och rattfylleri
I Frankrike gäller regeln: ”Celui qui conduit, c’est celui qui ne boit pas” – den som kör ska inte dricka alls. Polisen kontrollerar detta noggrant på vägarna.
Promillegränsen är:
- 0,2 för nya förare, det vill säga de som har haft körkort i mindre än 3 år.
- 0,5 för övriga förare.
Den generella gränsen på 0,5 är alltså högre än i Sverige där den är på 0,2.
Bestämmelser om barnstolar
Barn upp till 10 års ålder måste resa i en lämplig barnstol eller annan barnsäkerhetsanordning.
- Spädbarn som väger mindre än 13 kg ska sitta i en bakåtvänd barnstol.
- Barn som väger mindre än 18 kg ska sitta i en barnstol utrustad med ett skydd eller en fempunktssele.
- Barn som väger mindre än 36 kg måste sitta på en bälteskudde eller bältessäte med ett korrekt fastspänt vuxenbälte.
Zoner med låga utsläpp
Vissa städer, som Paris, Toulouse och Lyon, har infört lågutsläppszoner (ZFE) för att minska luftföroreningar. Reglerna innebär att bilar registrerade före en viss årgång, ofta före 2011 för personbilar, inte får köra inom zonerna på vardagar mellan kl. 8.00 och 20.00. Detta gäller både bensin- och dieselbilar. Lastbilar och bussar tillverkade före 1997 är också förbjudna att köra i dessa områden.
Att köra i en lågutsläppszon utan giltig miljödekal (Crit’Air) kan leda till böter, som vanligtvis är 68 euro (cirka 750 kronor).
För aktuell information och vilka fordon som påverkas i just din destination rekommenderas att kontrollera stadens officiella webbplats.
Parkering
Om du letar efter en parkeringsplats på en väg med trafik i båda riktningarna får du bara parkera på höger sida. Om gatan du befinner dig på är enkelriktad kan du däremot parkera på båda sidor av vägen, förutsatt att det finns tillräckligt med utrymme.
Håll utkik efter de gula linjerna på trottoarkanten som anger platser där parkering är förbjuden, och läs skyltarna för att se om du måste betala för parkeringen – du kommer vanligtvis att se ett stort ”P” på parkeringsautomaten, eller ”horodateur”, om du måste betala.
Annars finns det skyltar som visar en parkeringsautomat, vanligtvis i det nedre högra hörnet. Förare med funktionshinder har särskilda platser och behöver inte betala för parkering.
Bränsle
Det är viktigt att känna till namnen på de olika bränsletyperna på franska för att undvika misstag.
SP95/E10 är blyfri bensin med cirka 90 % bensin och 10 % etanol, medan E85 innehåller 70–85 % etanol och resten bensin.
Viktigt att komma ihåg är att ”Gasole” betyder diesel – inte bensin! GPL (flytande petroleumgas) finns också tillgängligt, och på vissa platser finns elstationer för laddning.
Du kan oftast betala med kontanter eller kort, men tänk på att vissa utländska kort inte alltid fungerar i automater. Se därför till att ha med tillräckligt med kontanter, särskilt om du kör på söndagar.
Köra bil i Frankrike – Vanliga frågor och svar
Ja, de flesta motorvägar i Frankrike är betalvägar (péage), och det gäller även för husbilar. Avgiften baseras ofta på fordonets vikt och storlek. Husbilar klassas ofta i en högre avgiftskategori vilket gör att avgifterna kan bli högre än för personbilar.
Ja, flera franska städer har miljözoner (ZFE) där du måste ha en miljödekal (Crit’Air) för att köra in. Det gäller även husbilar.