De första ord som dyker upp när jag hör namnet Lufthansa är stort och effektivt. Lufthansa är inte bara Tysklands största flygbolag utan det näst största i Europa räknat i antal passagerare. Räknar man istället inkomster är Lufthansa allra störst i Europa och fjärde största flygbolaget i världen.
Denna artikel berättar mer om Lufthansa och ger dig några praktiska experttips inför resan.
Experttips för att flyga med Lufthansa
Lufthansa är mer än ett flygbolag. Det är en hel koncern. Förutom sin egen verksamhet äger Lufthansa en lång rad andra flygbolag som Austria Airlines, Brussels Airlines, Eurowings och Swiss International Airline, ett antal inrikesflygbolag som Lufthansa Regional och Air Dolomiti men också många andra flygrelaterade bolag, som Global Load Control, Lufthansa Flight Training, Lufthansa Systems och Lufthansa Technik.
Lufthansas huvudkontor ligger i Köln men baserna för verksamheten finns i Frankfurt och München. Bolaget är även grundaren av Star Alliance, världens största sammanslutning av flygbolag där man delar lounger, bonusprogram och mycket annat. Man har dessutom ett code share-samarbete med cirka 40 andra flygbolag som underlättar att för nå även mindre destinationer i samma bokning.
Lufthansa har en fantastisk räckvidd med sina 219 destinationer. Bolaget flyger världen över, bokstavligt talat. Resmålen är spridda över hela jorden i alla världsdelar inklusive Oceanien, med Antarktis som enda undantag. Även bolagets flotta är imponerande. Man har för tillfället 296 plan av 19 olika flygplansmodeller, till mestadels Airbus men också många Boeing. Det ökande resandet i världen gör att bolaget har lagt in beställningar på hela 150 plan till.
För mig är Lufthansa ett pålitligt och gediget bolag att flyga med. Man erbjuder bekymmerslösa flighter, moderna och vilsamma lounger och en utmärkt service som fortsätter att bli bättre. Det är lätt att förknippa Lufthansa med den kvalitet och noggrannhet som utmärker tyska teknikprodukter.
Å andra sidan har det varit ganska lite som verkligen står ut och gör bolaget unikt. Just därför känns Lufthansas nya satsning Allergis extra spännande. (Läs mer om Allergis under bokningsklasser.)
Lufthansa Bokningsklasser: Economy och Premium Economy
I Economy class vet man alltid vad får. Inte minst för att standarden påminner mycket om Economy class hos otaliga andra flygbolag. Kabinupplevelsen överraskar sällan negativt men inte heller positivt. Sätena är alltid tillräckligt bekväma. På långdistansflygen kan maten ibland vara förvånade god men motsatsen förekommer tyvärr också.
Lufthansa Premium Economy finns på de flesta av Lufthansas större och bredare flyg. Biljetterna är nästan dubbelt så dyra som Economy. Så vad får man för pengarna? Man kan checka in en extra väska till att börja med. Det finns inget premium check-in men däremot premium boarding. Sätena i Premium Economy har mer benutrymme, är noterbart bredare och går att fälla djupare. Skärmarna till ombordunderhållningen är också bredare.
I Premium Economy Class serveras mat på en klart högre nivå än Economy. Måltiderna kommer på fint porslin med riktiga metallbestick. Man har också en speciell barnmeny. Dessutom brukar en välkomstdrink ingå.
Lufthansa Bokningsklasser: Business och First Class
Tar man sig råd med Business Class eller First Class väntar förstås ännu trevligare upplevelser. Premium check-in gäller och på Lufthansas huvudflygplatser Frankfurt (FRA) och München (MUN) har Lufthansa Business Class både egen check-in och egen säkerhetskontroll. Här påminns man om att bolaget bokstavligen äger en hel terminal på Münchens flygplats.
Lufthansas egna lounger erbjuder alltid komfort i väntan på flyget och reser man från en flygplats där Lufthansa saknar lounge finns det så gott som alltid en Star Alliance-lounge att besöka.
Maten i Business Class håller ren gourmetklass och serveras på linnedukar och fint porslin med viner från Lufthansas prisbelönta vinlista.
First Class innebär mer av lyxen i Business Class. Ännu bredare och mer välutrustade säten, dyrare champagne, ännu fler toalettsaker och ett mycket snabbt wifi i kabinen.
Lufthansas Allergis-koncept
Lufthansas största nyhet på många år är det nya konceptet Allergis. Det går ut på att passagerare i samtliga bokningsklasser nu har mer individuella valmöjligheter. I Economy class går det till exempel att välja mellan olika typer av maträtter och säten.
Valmöjligheterna ökar i antal i de dyrare bokningsklasserna. Business Class är helt omdesignad i Allergis och där kan sätena förvandlas till extra långa sängar på 2,2 meter. I First Class kommer man ha fem typer av säten att välja på och möjligheter att ställa in sitt eget mikroklimat i det lilla rum som sätet och skiljeväggarna utgör.
Allergis håller på att installeras i allt fler av Lufthansas plan men finns på långtifrån alla linjer än.
Lufthansa Check-in
Lufthansa erbjuder naturligtvis online check-in som börjar 30 timmar innan avgång. Man erbjuder också det skönt bekväma Automated Check-In, som innebär att boardingkortet skickas digitalt per sms eller mail till din telefon 23 timmar innan avgång. Dessutom finns möjligheten Late Night Check-In där man checkar in sitt bagage kvällen innan avgång.
Checkar du in på vanligt sätt har du vad som numera brukar vara standardsätten att välja på: bemannad disk för klassisk check-in eller check-In-automat med bag-drop-off där man skriver ut sina egna bagagetaggar och lägger väskan själv på bagagebandet. Som tidigare nämnts har Business Class och First Class sina egna check-in-diskar med personlig assistans.
Lufthansa Medlemsskap och Bonusprogram
Miles&More heter Lufthansas bonusprogram för lojala kunder där man tjänar poäng varje gång man flyger med Lufthansa eller med Lufthansas många samarbetspartners. Även hotellbokningar på vissa hotell och många andra inköp ingår i programmet. De poäng man tjänar in kan användas till flygbiljetter, uppgraderingar och köp i Lufthansas butiker Worldshop på flygplatser och online.
Miles&More-programmet har många olika kreditkort kopplade till sig. Vilka kort det är och vad de heter varierar mellan olika länder. Flest Miles&More-anslutna kort har inte oväntat Tyskland som har hela elva olika kort. Korten samlar poäng för varje transaktion och gör det mer bekvämt att se de intjänade poängen på kortets konto.
Miles& More har vuxit till ett helt system av olika sätt att intjäna förmåner och att spendera dem. Bästa överblicken får man på Miles&Mores hemsida.
Lufthansa Allianser
Lufthansa är grundande medlem i Star Alliance, världens största flygbolagsallians med 34 olika samarbetspartners som delar incheckningskoder och bonusprogram med varandra. Några kända medlemmar i Star Alliance är Air Canada, All Nippon Airways, Asiana, Austrian Airlines, Brussels Airlines, Egyptair, Lufthansa, Swiss International, SAS, Thai Airways och United.
Business och FirstClass-passagerare hos Lufthansa har självklart tillgång till Star Alliance-lounger i stort sett hela världen. Det är ganska sällan man råkar på en storflygplats där man inte är välkommen till någon lounge som Business Class-resenär hos Lufthansa. Även om det förstås är på flygplatser som Frankfurt och München som Lufthansas Business class och First class kommer till sin fulla rätt.
I flygbolagets egna lounger här finns mycket extra lyx om du flyger med Lufthansa.
Inflight underhållning hos Lufthansa
De flesta jag pratat med håller med mig om att det är hög klass på inflight underhållningen när man flyger med Lufthansa.
Underhållningssystemet är enkelt att begripa och lättnavigerat. Skärmarna är ljusstarka och känns moderna. Man kan lita på att det alltid finns en rejäl handfull av de senaste hollywoodfilmerna och många andra smalare filmer. Dessutom finns det TV-program, dokumentärer, musik, ljudböcker, podcasts och spel i tillräcklig mängd för att man inte ska tröttna ens under den längsta av resor.
Kom bara ihåg att du måste ladda ner Lufthansas entertainment app innan avgång för att kunna använda internet under flygningen, något som är gratis i First Class.
Måltider och Service
Lufthansa har ett hyfsat gott rykte för sina måltider som serveras på flygen. Jag brukar alltid äta upp det som serveras vilket för mig betyder godkänt på ett flygplan. Det är dock stor skillnad på vad som man bjuder på i Economy Class och vad som ges i övriga bokningsklasser. I Economy Premium, Business Class och First Class är maten riktigt bra och fullt i klass med en hyfsad restaurang på marken.
Lufthansa har en i grunden bra och genomarbetad service och min upplevelse är att den har förbättrats ytterligare de senaste åren. Vid enstaka flygningar med sällsynta förseningar har jag varit med om en stressad stämning hos kabinpersonalen men det tillhör ovanligheterna. I Business Class är servicen alltid oklanderlig.
Lufthansa Transport av husdjur
Jag har inte rest med något husdjur med Lufthansa men reglerna är tydliga och går att läsa på flygbolagets hemsida. Det är tillåtet att registrera mindre katter och hundar som får plats i en väska som tillhör handbagaget för en resa i kabinen. Djuret måste dock väga mindre än 8 kilo. Denna registrering ska ske senast 72 timmar innan avgång. Ett undantag från viktbegränsningen kan gälla assistanshundar som i regel är tillåtna.
Andra hundar och katter som väger mer än 8 kilo kan resa i ett luftkonditionerat rum i lastutrymmet. För transport av alla andra djur hänvisas man till Lufthansas fraktbolag Lufthansa Cargo.
Denna artikel, som beställts av momondo, presenteras i befintligt skick, endast för allmänna informationssyften och kanske inte är uppdaterad. De åsikter och synpunkter som framförs i artikeln är författarens egna och återspeglar dennes autentiska erfarenheter, vilka kan skilja sig avsevärt från andras erfarenheter. Hitta fler perspektiv i våra användarrecensioner nedan.