Air France är Frankrikes nationella flygbolag och ett av Europas största. Med bas på Paris-Charles de Gaulle flygplats erbjuder Air France ett omfattande nätverk som förbinder över 200 destinationer världen över.
Vi har ofta flugit med Air France, både på våra weekendresor till Paris och för att korsa Atlanten ett par gånger. Flygbolaget är känt för sin franska elegans och höga servicenivå vilket verkligen märks ombord.
Air France – en fransk symbol
Sedan 2004 har Air France varit fusionerat med KLM som en del av Air France-KLM-gruppen, och tillsammans är de två flygbolagen grundläggande medlemmar i SkyTeam-alliansen.
Det stolta flygbolaget symboliseras av en bevingad sjöhäst, men företagets logotyp syns främst med namnet och det röda strecket. På biljetterna kommer du att se flygavgångarna börja med “AF”.
Air France grundades 1933 efter en sammanslagning av flera mindre nationella flygbolag.
Mest känd i företagets flyghistoria är nog driften av ikoniska Concorde, det supersoniska flygplanet som kunde täcka sträckan mellan Paris och New York på bara 3½ timmar. Vi håller tummarna för att en liknande modell snart kan lyfta igen.
Flygflottan och partnerskapet med Airbus
Air France har en solid flotta på mer än 200 flygplan, varav majoriteten är Airbus-modeller som A220-300, A320-200 och A350-900. De har ett mindre antal Boeing-flygplan, såsom 777-200ER och 777-300ER, i drift, men dessa fasas ut över tid till fördel för nya Airbus-modeller.
Äldre Airbus-modeller fasas också ut, och det verkar som om de har en tydlig strategi för att effektivisera sin flotta, med A350 för alla långdistansflygningar och A320 för kort- och medeldistansflygningar. De stora A380-800-dubbeldäckarna togs ur drift redan 2020.
Air France och Airbus har under de senaste åren haft ett allt närmare strategiskt samarbete, och i september 2023 annonserade de två företagen ett joint venture som ska säkerställa att reservdelar till A350-flygplanen finns tillgängliga globalt. Detta kommer att bidra till att säkerställa driften för alla passagerare.
Bokningsklasser hos Air France
Du kan välja mellan fyra bokningsklasser hos Air France: Economy, Premium Economy, Business eller La Première. Air France meddelade nyligen att Premium Economy framöver kommer att kallas Premium för att göra produkten enklare. Vi har flugit både Economy och Premium Economy på långdistansflygningar och båda är bra alternativ, men Premium är helt klart att föredra.
Utöver att Air France erbjuder de fyra bokningsklasserna, måste du inom dessa klasser ta ställning till upp till fyra olika biljettpriser som är utformade för att möta olika behov och budgetar. Så du kan inte alltid lita på det pris som visas, eftersom det oftast är det billigaste utan incheckat bagage eller andra förmåner.
Vi flyger nästan alltid Economy och kan välja Light, Standard, Standard Plus och Flex under denna kategori på rutterna över Atlanten. Vi väljer alltid Standard eftersom det, utöver den handbagage på totalt 12 kg som ingår i alla ekonomiklasser, även ger rätt till ett incheckat bagage på 23 kg.
Economy-klassen
Den vanliga Economy-klassen är ett bra alternativ hos Air France. På våra långdistansflygningar har vi använt oss av underhållningssystemet ombord som har erbjudit bra filmer på skärmen framför oss.
Vi har blivit omhändertagna med en varm måltid, där det var möjligt att välja mellan två rätter. Drycker ingick och serverades regelbundet. Vi kunde också ansluta till Wi-Fi och ladda våra mobiltelefoner via USB.
På de kortare flygningarna mellan europeiska destinationer finns det varken skärmar med underhållning eller varma måltider. Men beroende på flygtiden kan varma eller kalla drycker samt ett mellanmål eller en smörgås serveras.
Premium-(Economy)-klassen
Vi har haft turen att bli uppgraderade på en flygning från Mexiko. Om du, precis som vi, uppskattar lite extra komfort på de långa flygningarna, kan vi varmt rekommendera Premium.
Här är sätena bättre eftersom de kan lutas längre tillbaka än i Economy och skärmarna är några tum större i widescreen-format. Vi var också riktigt nöjda med de brusreducerande hörlurarna.
Vi fick därutöver ett Comfort Kit som innehöll en sovmask, öronproppar, tandborste och tandkräm samt strumpor. Dessutom finns det en flaska vatten när du kommer in i kabinen. Det är verkligen komfortabelt och lyxigt!
Med en Premium-bokning får du tillgång till SkyPriority-incheckning på flygplatsen och kan ta med en extra incheckad väska samt ett extra handbagage. Allt du tar med in i kabinen får fortfarande inte väga mer än 12 kilo.
Business-klassen
Vi har tyvärr ännu inte njutit av den uppenbara lyxen som Business-klassen erbjuder. Om du investerar i en Business-biljett får du säten som kan läggas helt ner till en säng som är cirka två meter lång, ett privat avgränsat område med bordsplats samt en stor skärm med underhållningssystemet och de medföljande hörlurarna.
Ett uppgraderat Comfort Kit ingår som har fått tillägg av kosmetiska produkter och en sovmask av bättre kvalitet. Måltiderna är också på en högre nivå med menyval och utvalda viner av en sommelier.
På de kortare eller medellånga flygningarna, där det inte finns plats för de avgränsade kabinerna, njuter man på Business-klassen av de främre sätena som kan lutas långt tillbaka. Det finns bra mat och dryck beroende på flygtid inklusive måltider, vin, bakverk och snacks. Alla detaljer är genomtänkta ända ner till designen av bestick och servetter.
Innan avgång kan du på flygplatsen också dra nytta av SkyPriority-incheckning, tidig ombordstigning vid gaten och tillgång till business-lounger för dig själv och en medresenär.
La Premiére-klassen
Om du reser från CDG i Paris eller till/från USA kan du under långdistansflygningar till utvalda storstäder njuta av total lyx och service på La Première-klassen. Det är en exklusiv upplevelse som börjar redan innan du går ombord.
Du hämtas på ditt hotell i en lyxbil av privatchaufför och leds genom flygplatsen av en portier, med privat incheckning, tills du sitter bekvämt i planet. Detta sker efter att du har blivit körd ut till flygplanet i en Porsche Cayenne Hybrid.
Ombord är La Première-sviten privat och återigen helt exklusiv, med personlig service, gourmetmat och viner, en stor säng med duntäcke och kuddar, bord och självklart tillgång till underhållningssystemet på en stor skärm. Det medföljande resesetet innehåller badrock, skönhetsprodukter och till och med en ingraverad kulpenna med den bevingade sjöhästen – symbolen för Air France.
Resenärer med särskilda behov
Air France erbjuder assistans till resenärer med nedsatt rörlighet eller andra specifika behov, både på direktflyg och på resor med mellanlandningar. Om du eller någon du reser med behöver särskild assistans kan du enkelt registrera detta när du bokar din biljett.
Om de särskilda behoven har uppstått senare är det viktigt att informera Air France i god tid, helst minst 48 timmar före avresa, så att de kan säkerställa att rätt assistans finns tillgänglig under hela resan.
Om du ska skicka ditt barn på ett flyg ensam erbjuder Air France tjänsten Kids Solo. Den kan användas för barn eller ungdomar i åldern 4–17 år på inrikesflyg eller 5–17 år på internationella flyg. Det inkluderar att träffa en betrodd anställd på flygplatsen och ledsagning fram till hämtning vid ankomsten. Undersök detaljerna som passar ditt barn och den aktuella flygningen om det är relevant.
Flying Blue lojalitetsprogrammet
Flying Blue är ett populärt lojalitetsprogram för Air France och KLM, samt deras partnerflygbolag som Delta Air Lines och Kenya Airways. Programmet är utformat för att belöna resenärer med en rad fördelar och belöningar ju mer de flyger.
När du anmäler dig till Flying Blue tjänar du miles varje gång du flyger med Air France, KLM eller någon av deras partners. Om du väljer att skaffa ett Flying Blue kreditkort kan du också tjäna miles genom vardagsköp, hos utvalda hotell, biluthyrningsföretag och andra partners.
Dina intjänade miles kan användas för en rad olika belöningar, till exempel för att boka flygresor, uppgradera din biljett till en högre klass, få mer bagage med eller få tillgång till exklusiva lounger på flygplatser runt om i världen.
Medlemsnivåer i Flying Blue
Flying Blue har fyra olika medlemsnivåer: Explorer, Silver, Gold och Platinum. Varje nivå erbjuder olika fördelar som gratis val av sittplats, prioriterad incheckning och prioriterad boarding. Ju högre nivå du når, desto fler fördelar får du.
Under de senaste åren har vi som Flying Blue-medlemmar fått en liten rabattkod via e-post på våra födelsedagar. Detta har gjort det ännu mer attraktivt för oss att boka flyg till våra favoritresmål i Centralamerika.
Denna artikel, som beställts av momondo, presenteras i befintligt skick, endast för allmänna informationssyften och kanske inte är uppdaterad. De åsikter och synpunkter som framförs i artikeln är författarens egna och återspeglar dennes autentiska erfarenheter, vilka kan skilja sig avsevärt från andras erfarenheter. Hitta fler perspektiv i våra användarrecensioner nedan.